24 Aug 2009

LASKAR PELANGI

Aku pun actually tak tau apa yg menarik ttg filem ni. Tak silap aku cousin aku pernah bgtau ttg filem ni (masa we all ke Jakarta last May, she bought the vcd). Masa tu aku ada cakap kat dia nnt aku burn je dr dia..hehehhe..Tapi last week masa ke Medan, aku terjumpa la vcd ni, original lg, berharga Rp19000 lebih kurang RM6.84 sen (conversion Rp1juta=RM360). Di dalam nya consist 2 cd. Rumah sewa aku takde vcd player, so sbb kan tak sabar2 sgt nak tgk, aku pun layan la vcd tu kat ofis dgn budak ofis aku. Mmg best la filem ni. No wonder la di anugerahkan beberapa international award. Filem ni mengisahkan tentang anak2 miskin di satu daerah yg kaya di Indonesia yang sama2 ingin mencapai kejayaan hidup dan bersekolah walaupun hidup dlm kekangan ekonomi dek lahir dari keluarga yang miskin. Berjuang mempertahankan sekolah mereka (SD Muhamadiyah) yang agak terpinggir dan daif. Filem ni ada unsur2 kelakar, sedih dan etc. Kalau sape2 yg belum watching tu, g lah cari vcd or dvd nyer(dapatkan yg original sahaja ok, tak tau la ada ket tak kt KL)..Walaupun aku agak ketinggalan sbb filem ni dh keluar thn lepas lg, tp aku pasti korang takkan menyesal tonton filem ni. Kalau ada org yg tak suka dan kata tak best tu tak tau la kan..Terpulang pd individu. Tp pada aku aku bg 5*..hehehhe..

**Kalau nak pinjam kat aku, boleh je, dtg le rumah ek..hehehhe..

Laskar Pelangi (2008) adalah sebuah film garapan sutradara Riri Riza yang dirilis pada 25 September 2008, pada saat libur Lebaran. Film Laskar Pelangi merupakan karya adaptasi dari buku Laskar Pelangi yang ditulis oleh Andrea Hirata. Skenarionya ditulis oleh Salman Aristo yang juga menulis naskah film Ayat-Ayat Cinta dibantu oleh Riri Riza dan Mira Lesmana. Hingga Maret 2009, Laskar Pelangi telah ditonton oleh 4,6 juta orang.[1]
Sang Pemimpi merupakan film kedua yang diadaptasi dari novel karya Andrea Hirata. Mira sendiri tak berani memasang target bahwa film ini harus melampaui prestasi yang telah diraih film Laskar Pelangi, yang telah ditonton oleh 4,6 juta orang. "Kita enggak berani memasang target, karena penonton kita memang sulit ditebak. Tapi, tetap kita akan mencoba berbuat yang terbaik," ujarnya. (EH)
Untuk mencari pemeran tokoh-tokoh anggota Laskar Pelangi,
Riri Riza melakukan casting di daerah Belitung dengan menggunakan pemeran-pemeran lokal dalam pembuatan film. Film ini juga diambil di lokasi yang sama, Pulau Belitung. Film ini memadukan 12 aktor Indonesia yang dikenal dengan kemampuan akting mereka dengan 12 anak-anak Belitung asli yang bertalenta akting.

**Artikel di petik dari sini.

2 comments:

SiQaH HuSSiN said...

suka lagu laskar pelangi tp x tahulah pulak cter ni best.sbb x bape tahu pun pasal cternya..interesting jugak dgr sinopsis dr u ni.kat mana umah u?i nak dtg pnjam..hehe

rm6.84 beli 1 movie, murahlah tu.original pulak tu..kalau kat cni original dah berbelas2 berpuluh RM..

IRYANI ALIAS said...

Em..tu lah..DVD pun kat sana baru dlm RM15..last time ada beli dvd ayat2 cinta (original lagi)..heheh..nak pinjam dtg la, rumah kat Kota Damansara..dekat giant kota damansara.. :)